lördag 7 oktober 2023

Tankar och livsfragment 7 oktober 2023 - nya vandringsstråk och årstidsväxling

 

Det är snabba ryck i årstidsväxlingarna i omgivningarna kring min stuga. För en månad sedan var det fortfarande metrologisk sommar. Det senaste dygnet har det varit vintertemperaturer. Mycket tyder på att vintern etablerar sig här under veckan.

De kyliga dagarna är ofta vackra och inbjuder till vandring och utevistelse. Det är en stor förmån att bara kunna gå ut direkt till mina vandringstråk.

Igår tog jag bilen ett stycke för att göra en vandring upp på det närliggande Avansvarrie som ligger en bit uppströms.

Jag har varit på uppe på detta berg förr och vet att det är brant utan någon underlättande stig. Den här gången valde jag att gå från sjösidan. Förutom ett par tråkiga gamla hyggen blev det först en riktigt fin tur nära Uddjaurs vatten. Dagen var stilla och nattens frost hade fått småtjärnarna att frysa till.

När jag passerat bergets branta klippterräng valde jag att snedda uppåt. Även stigningen från detta håll krävde sitt då varje steg gick genom mjuk mossa i den gamla granskogen. Det blev många korta stopp innan jag nådde toppen.

Belöningen är som alltid den fina utsikten tillsammans med kaffet och fikat. Just denna dag kändes det extra fint. Kanske just för ansträngningen och att det här var en plats jag sällan besöker. Att jaktfalken annonserade sin närvaro gjorde inte saken sämre.

Det blev en riktigt fin tur som jag hoppas få göra flera gånger. Stor är tacksamheten att få uppleva detta...



Inga kommentarer: