torsdag 26 oktober 2023

Tankar och livsfragment 26 oktober 2023 - hållbarhet och en papperspåse med tre kiwi

 

Ett elakt virus gjorde att jag fick avbryta stugvistelsen i förtid. Det blev helt enkelt för förkylt att vistas där.

Väl hemma kan jag i mitt stilla liv ge olika trivialiteter extra stort utrymme, t. ex. det mångfacetterade ordet "hållbar". Hur kan jag i mitt liv göra det mer hållbart för att bidra med om en så liten förändring i det större.

Igår rensade jag mitt kylskåp. Att minska matsvinnet är ju en viktig sak. Jag har burit på en tro på att jag har ganska bra koll. Vid kylskåpsrensningen blev det rejäl bakläxa. Här fanns alltför många burkar med innehåll vars innehåll hade passerat bäst före för ett år eller betydligt mer.

Ni vet - den där typen av burkar som ska används till en maträtt, men som redan glöms bort.

Det kändes bedrövligt. I fortsättningen ska matlagningen bestå av råvaror. Om jag ska köpa något på burk ska det vara sådant jag vet kommer att konsumeras inom rimlig tid

COOP gjorde för ett par år sedan en större grej av att man tog bort plastpåsarna för för frukt/grönt. Istället fick vi stora papperspåsar - påsar som blir väldigt stora om man bara ska ha tre kiwi.

Jag ställer mig mycket frågande om detta är hållbart. Fruktplastpåsen som finns på ICA kan jag återanvända många gånger. Den är smidig och slitstark och tar litet utrymme. COOP:s papperspåse är däremot stor och osmidig och kommer inte till nytta i hemmet.

Här tror jag COOP har gjort en felkalkyl.

När jag kommer till kassan säger jag till kassörskan att det är tre gröna kiwi i påsen. Hon tittar på mig och öppnar sedan med viss möda påsen. Kanske personalen har fått höra ett man inte ska lita på kunderna. De har i så fall fått en prasslande meruppgift. Hållbart? Knappast...

Inga kommentarer: