lördag 21 oktober 2023

Tankar och livsfragment 21 oktober 2023 - På väg mot den stora stillheten

 

Det är andra halva av oktober i markerna runt min stuga. Vintern tycks komma tidigt i år. Ett litet snötäcke ligger sedan en tid i skogen och förrgår natt frös Välmba till. Cirka 3 cm nyis hade bildats under och redan idag är den dubbelt så tjock.

Varje tid på året har sin skönhet i naturen. Så här i brytningstider är det lite extra spännande då naturen stillar sig mer dag för dag.

Om tystnaden kan växa så gör det den just nu. De få ljud som faktiskt omger dig hörs allt tydligare. Årstiden är hackspettarnas. Står du stilla en stund kan du med stor sannolikhet höra en hackspett, åtminstone om det finns någon torrfura i närheten.

Någon gång blir jag säkert iakttagen i skogen. Förutom alla spår av ren så ser jag flera spår av hare, räv och älg å mina skogsturer. De så sällskapliga lavskrikorna har jag däremot inte sett. Just nu är det ovanligt många nötskrikor i skogen. Då håller sig lavskrikan undan.

Snart mörknar det därute - det där rogivande mörkret som är något mycket vackrare än mörkrets vanvett bland människor.

Får se om jag likt igår får se något norrsken över Välmba vid grillningen denna kväll, hoppas det.

Världen rymmer så mycken skönhet bortom våld och hat. Önskar att vi alla skulle ha en plats att vårda det sköna. Tacksam att jag har den...



Inga kommentarer: