fredag 30 juli 2021

Tankar och livsfragment 30 juli 2021 - Heldagsvandring till Jurunjaure

 Då mina fötter inte längre är i helt toppskick är längre fjällvandringar med tung packning inte längre något alternativ. Det är tur att det finns fina alternativ där du på en dagstur kan få uppleva allt det där vilda i fjällvärlden och dess skönhet.

Min fjällvärld är Arjeplogsfjällen. Det är ett vidsträckt fjällområde som ligger lite vid sidan om och inte lika omtalat som många andra områden utefter fjällkedjan. Här finns inga fjällstationer och mycket sparsamt med stugor för den mer bekväma fjällvandraren. Med andra ord kan du ofta vandra helt själv utan möten med andra.

I förrgår gjorde vi en heldagstur till Jurunjaure. Det är en av de mer publika sträckorna då den är lättillgänglig från Silvervägen. Vandringen ger ett fint panorama över gränsfjällens vidder och också en god portion nostalgi då jag passerade detta område vid en av mina tidiga vandringar med barndomskompisen Per 1980. Då var det lite strapatsfyllt med frost på natten och väl klena sovsäckar. Denna dag var det istället värmen som blev prövande.

Det blev många stopp för att fylla på vätskedepåerna och naturligtvis ett bad i fjällsjön Jurunjaure. Belöningen var den fina sikten i solen och alla sköna vyer som följde med oss på vandringen.

När jag och Per vandrade här för dryga 40 år sedan mötte vi inte någon. Denna dag blev det många glada tillrop till både fiskare och barnfamiljer. Alla tycktes glada och uppspelta trots högsommarvärmen och avsaknaden av en svalkade vind.

Naturen helar och gör oss gott. Jag tror att pandemin har fått allt fler att upptäckta det. Nu planerar jag för nästa heldagstur, återstår att se vad det blir. Finns så mycket att välja på därute...



Inga kommentarer: