måndag 26 juli 2021

Tankar och livsfragment 25 juli 2021 - ombytligt väder

 Som den vädernörd jag är har jag denna dag i stugan fått full utdelning....men också en portion av oro. 

Det var länge en varm och stilla dag i stugan. Små moln passerade och gav lite svalka men inget som tydde på åska. Men - åska kom det att bli...ja, mycket av varan. Det började med lite försiktigt muller i väster. Redan då anade jag att det kunde bli en skur då i åskan nästan alltid kommer från väster i stugan.

Det försiktiga mullret tilltog och snart samspelade två åskväder, ett över Gaikabergen och ett mot lågfjället Sterbots till. Ett tag var jag i åskvädrets epicentrum och och såg blixten slå ner bara en bit bort. 

Jag förundrades över naturens krafter men var också orolig. Åskan gick hårt, men det regnade inte. Jag tänkte på torkan i markerna och risken för skogbränder.

Till slut kom tack och lov regnet. Regn och regn...det var ett skyfall av kraftig sort. Det forsade så kraftigt så hade det varit vinter skulle vi kalla det ymnigt snöfall.

Nu är det kväll. Det regnar och åskar fortfarande, men av ett lugnare slag....trodde jag när plötsligt rummet blir upplyst av en blixt!

Finner det troligt att åskväder av detta slag också har avtryck av oss människor. Vi skapar klimatförändringar som skapar snabbare kast i vädret. Dessutom leder ett varmare väder till mer av åskväder.

Förundrades också av att jag såg flera båtar på sjön under åskvädret. Som barn fick jag höra att det var förenat med stor risk ett vara ute på vatten när åskan går. Kanske tror människor av idag att de är odödliga... eller så är de bara okunniga...lika okunniga som många är om klimatförändringarna.

Klockan är 21.34. Åskan går fortfarande - den är helt nära nu...



Inga kommentarer: