söndag 19 juni 2022

Tankar och livsfragment 19 juni 2022 - anspråkslös söndag

 Det har varit en lugn helg utan stora anspråk och helt utan måsten. Det har varit tid för läsning, god mat och dryck, umgänge med den jag älskar och även med en god vän. Det har blivit relativt sena kvällar och definitivt långa sovmornar. De senare underlättande av ett sövande regnsmatter mot taket.

Helgens finaste upplevelse blev utomhusteatern på Hägnan i fredags. Det var musikteater av Norrbottensteatern som var både ruskigt bra och även lärorik.

Idag är det söndag. Beslöt mig för att ge kroppen lite omvårdnad på gymmet. Det mådde både den och hela jag gott av och gjorde en lång läsestund på min lilla balkong än mer angenäm. Här gav jag DN en lång stund. Björn Wiman påminde mig än en gång om vår galna värld. Idag skriver han i sin krönika om det allt mer uppblossande hatet mot Miljöpartiet. Ett hat som tycks öka i samma takt som klimatkollapsen närmar sig.

Detta hat som är i grunden är så ologiskt och som så ofta drivs av män, inte sällan män med alltför mycket inflytande. Farliga idioter, helt enkelt.

Min goda grundkänsla fick sig en törn av läsningen, vilket säkert också var meningen.

I den tilltagande värmen på balkongen glömmer jag för en stund galenskaperna. Blickar ner över  den välordnade baksidan, men inser också att jag borde köpa ett litet parasoll till balkongen om jag ska kunna sitta här länge som pensionär i sommarens solvärme.

Den sista vanliga semestern närmar sig. Därefter ska jag bara jobba dryga halvåret. Det kommer att gå fort...



Inga kommentarer: