måndag 30 maj 2022

Tankar och livsfragment 30 maj 2022 - tillbaka från stuglivet

 Just tillbaka från ett antal dagar i stugan. Det är alltid något speciellt med att åka och att sedan komma tillbaka igen. När jag åker är jag energifylld och full av förväntan. Nu vid hemkomsten är jag rejält trött, detta till trots att jag har haft lugna och sköna dagar med god natt sömn. Lite märkligt, eller...?

Kan konstatera att våren har tagit ett rejält skutt under dessa dagar. När jag ser och känner doft av hägg och hör tornseglare i skyn, ja, då är det sommar. Det är en stor skillnad gentemot det västra inlandet där späda björkblad försiktigt tittar fram.

Dagarna i stugan har bjudit på många fina intryck i naturen. Inget dramatiskt men så där skönt igenkännande efter i mörk årstid. Vädret har varit lynnigt och för även för en vädernörd som jag inte alltid lätt att tolka. Regnkläderna kom därför väl till pass på mina vandringar och stora skyddande gammeltallar räddade utfärdskaffet vid ett tillfälle. 

Det positiva med överraskande regnskurar är den där magin som uppstår i lugnet efteråt. Aldrig är naturen så full av fåglars röster som då.

Min egen röst fick jag inte många tillfällen att använda under dessa dagar. Vid sidan av ett kortare samtal med en av de fastboende och ord med försäljare på järnhandeln i Arjeplog var det tystnad. Blev väl varse om det vid ett par telefonsamtal med min särbo, då jag fick harkla upp mig för att hitta vettig tonart.

Imorgon ska jag möta arbetskollegor och ge rådgivande samtal igen. En annan värld, vardagsliv, helt enkelt. Det ska nog gå bra...



Inga kommentarer: