måndag 31 maj 2021

Tankar och livsfragment 31 maj 2021 - normal vår

 Har återvänt från stugan nedan Arjeplog efter en riktigt skön helg med en bonusmåndag. Att åka västerut så här års är att fara lite fram och tillbaka i årstidernas framfart. Jag åkte från ett Luleå i skir grönska som blev allt mer sommarlik i trakterna kring Älvsbyn. Därefter fortsatte färden allt högre över havet och grönskan avtog. Väl framme var lövträden helt avklädda och väntade på sin tid. Samma loopar gjorde temperaturen 13 c i Luleå, 17 c i Älvsbyn och 11 c när jag anlände till stugan. Så brukar det vara de flesta gångerna. Havet reglerar ner temperaturen vid kusten och de många höjdmeterna (420 m.öh) har en avkylande effekt i stugan.

Det som har varit mer ovanligt detta år är att vi första gången på länge har haft en normal vår. Klimatförändringarna fortskrider, men just våren är den årstid som har förändrats minst här uppe i norr. Temperaturöverskott har det trots detta varit de flesta år på 2000-talet.

Vårens lugna tempo tror jag har haft en välgörande effekt på naturen. åtminstone märker jag det på fågellivet. Jag har under senare år upplevt att skogen i västra inlandet har blivit allt tystare utan riktigt förstå var det beror på. I år verkar fågellivet helt återställt  och arter som jag inte hört på flera år, som koltrast, är tillbaka

Jag kan bara dra den slutsatsen att fåglarna gillar det normala eller helt enkelt att nu har de på känn att insikterna kläcks när de som bäst behövs, d v s när ungarna ska matas. Åren tidigare har insikterna kommit för tidigt och nästan varit borta en bit in i juli.

Att klimatförändringarna stör stabiliteten i naturen blir med ens så klart när vi får en chans att jämföra med det normala tillståndet. Allt är så sammanvävt och sinnrikt konstruerat...eller var...hotat som det är av oss människor.



Inga kommentarer: