onsdag 12 maj 2021

Tankar och livsfragment 12 maj 2021 - en föraning om sommar

 Som kommunal tjänsteman har jag en kort vecka då det stundar mot Kristi flygarhelg och jag slutar vid onsdag lunch. Mitt hemmakontor tackar för sig och jag kan se fram emot flera lediga dagar. Morgonen har varit grå med något lätt regnstänk men så precis vid lunch tittar solen fram och det blir efterhand allt klarare.

Ett par timmar senare sitter jag på cykeln för att ta mig ut i naturen. Den återhållsamma våren ändrar om än tillfälligt karaktär och jag får en försmak om den sommar som till slut kommer på allvar. Jag ställer cykeln där leden från Notviken börjar  och går stigen in Gammelstadsvikens naturreservat som så många gånger förr. Nu har verkligen naturen vaknat. Fågelsången från bekanta arter är tidvis intensiv,

Sitter och tar mitt kaffe på en bänk ett par kilometer in i reservatet. Jag blir sittande där ganska länge och låter mina inre tankar vandra alltmedan ett skäggdoppingspar visar upp sina parningsriter.

Sitter mitt den natur som är på väg att vakna i all den mångfald biotopen erbjuder. Tänker samtidigt på hur vi människor fortsätter att tränga undan naturen och hur allt fler arter är hotade och många som redan har försvunnit. Det är ett hot mot naturen men också mot oss själva som art. Det blir ganska illustrativt just i Gammelstadsvikens naturreservat. Här hörs larmet från oss människor hela tiden. Trafiken på andra sidan vattnet är intensiv och Facebook bygger vidare på sina hallar inte långt bort. Själva reservatet är fredat, men omgivningarna utanför naggas i kanten allt mer. Gammelstadsviken är inte heller lika fågelrikt som det än gång var...och det är ingen tillfällighet att det har blivit så.

Stillar tankarna och försöka njuta av det fina som omger mig. Naturen helar och jag hoppas att alla de som kommer efter mig ska få fortsätta uppleva denna sköna känsla...



Inga kommentarer: