söndag 11 december 2022

Tankar och minnesfragment 11 december 2022 - ett läkarbesök med mersmak

 I onsdags besökte jag vårdcentralen, eller hälsocentralen som den heter sedan ett antal år. Vi ska ju fokusera mer på att sköta vår hälsa än att få vård. Primärvården har ju brandskattats på kompetens och belastats av allt mer tyngande administration.

Av det skälet bytte jag för något år sedan från Bergnäsets hälsocentral till Stadsvikens. Under en period var det nästan bara stafettläkare på Bergnäset och min äldre kropp sökte kontinuitet i vårdkontakterna. När jag väntade på den utlovade uppföljningen av några prover, insåg jag att den nog inte skulle bli av om jag stannade kvar vid Stadsviken, som var helt överbelastad och hade nästan bara stafettläkare. Jag bytte helt sonika tillbaka till Bergnäset där läget nu var mycket bättre.

Vid mitt besök träffade jag min gamla distriktsläkare. Det var ett hellyckat besök. Här möttes jag av en lugn läkare som mycket pedagogiskt sätt gav information. Jag hade vid mitt besök för ett år sedan fått medicin för något förhöjda blodfetter. Den medicinen har jag tagit nitiskt då jag annars sett ett panorama för hjärt- och kärlsjukdom framför mig. Distriktsläkaren gjorde en  kort hälsoprofilbedömning av mig avseende mina levnadsvanor, blodtryck och blodfetter. Med en matris som han la in mina värden i fick jag veta att  jag hade 93% möjlighet att klara mig utan hjärt- och kärlsjukdom de kommande tio åren. Den blodfettshämmande medicinen skulle knappt förbättra dessa siffror då mina värden dessutom låg inom normalvärdet.

Det var en riktigt bra prognos. Det inga mediciner i världen kan hejda är åldrandet. Som man är jag per definition riskperson från 60 års ålder.

Jag tackade läkaren för denna klargörande information. Det är bara att fortsätta att äta nyttigt och varierat, dricka ytterst måttligt och fortsätta mina alla fina turer i skog och mark. Gör jag så - då ser möjligheterna bra ut att fortsätta blicka ut från någon topp eller kanske vid havet som veckan som var...



Inga kommentarer: