måndag 17 oktober 2022

Tankar och livsfragment 17 oktober 2022 - vacker senhöstdag

 Idag hade vi vår första riktiga frostmorgon med frostvita tak och lika frostvit markvegetation. Det blev en scenförändring i vädret efter i regnig och småblåsig helg. Scenförändringen skedde redan sent igår kväll. Det klarnade upp och från min lilla balkong fick jag se ett fint pulserande norrsken. Norrsken brukar ibland förknippas med kallare väder, men det är nog en myt. 

Dagen som varit var av bästa senhöstmärke. Sol från en helt klar himmel och svaga vindar.

Jag tog cykeln till Hertsölandet och gjorde en skön vandring i markerna kring Hertösträsk. Det är ett relativt nytt område för mig och jag upptäcker fortfarande nya vandringsmöjligheter. Det är ett riktigt fint område med en hel del gammal skog och varsamt gallrad skog. 

Skogen så här års är mest tyst, men jag såg och hörde flera hackspettar och dagens överraskning var en strömstare. Denna fina fågel ser jag sällan  och jag blev än mer förvånad att se den på en blank vattenyta. Den vistas ju som bekant mest kring strömmande vatten.

Mötte några få människor vid rastplatserna invid träsket. Det var mest pensionärer. Nära nog alla fiskade och någon grillade korv samtidigt. Någon trängsel var det en tal om vid denna natursköna och lättillgängliga plats.

För mig är målet alltid vandring i sig. Ett viktigt delmål är kaffestoppet med med bullan och ostsmörgåsen. Fikat var osedvanligt gott tillsammans med låg men ändå värmande eftermiddagssol. Tänkte faktiskt inte ett ögonblick på att vi fick en högernationalistisk regering idag. Tänk var naturen kan göra gott...



Inga kommentarer: