måndag 11 april 2022

Tankar och livsfragment 11 april 2022 - anspråkslös måndag

 Ledig måndag. Lediga måndagar har jag haft sedan september ifjol. I liten förberedelse inför ett liv som väntar någon gång nästa år med bara lediga dagar.

Dagens måndag blir vad jag gör den till. Det har varit ganska trist väder under helgen så jag längtade verkligen ut i naturen. Min efterhängsna förkylning har inte riktigt släppt sitt grepp så vårskidåkningen får vänta. 

Jag sitter länge vid frukosten och läser Dagens Nyheter. För att skingra läsningens dysterhet stryker jag därefter några skjortor som har väntat länge på att att bli strukna. 

Solen sipprar fram bland molnen. Jag kokar kaffe, brer en smörgås, tar ryggsäcken och beger mig ut. Istället för skidor så cyklar jag till Södra hamn för en promenad på isvägen ut till Gråsjälören. 

Här får jag lite av den känsla som kommer att bli allt mer vardaglig den dag jag slutar att jobba. Att bara sitta på en bänk med mitt kaffe och ta in det pågående livet - pimpelfiskarna vid sina hål, skidåkarna och barnfamiljerna som kastar snöboll och grillar korv.  

Tillvaron andas någon sorts total anspråkslöshet som om världens larm inte existerade. Det kändes skönt att leva i den villfarelsen, om så blott för en stund.

Jag påminns åter av människans vingklippta värld i motvinden på hemvägen då min kind tåras.

Nu är klockan 14.33 och min dag är fortfarande full av de möjligheter jag ger den. Troligen blir det en del läsning, matlagning och kanske ytterligare en promenad. Så ska jag fundera lite över påsken och ett annorlunda, men lika anspråksfullt liv i stugan.



2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Ja'du ... här är det ungefär samma rutiner. Det är bara att börja fundera över vad som behöver inhandlas för en påsk i skogen vid havet. Inte så dumt.

Johan sa...

Du har ju tränat på den hellediga tiden ett tag. Jag anar ännu bara glimten av det som ska komma...