måndag 31 januari 2022

Tankar och livsfragment 31 januari 2022 - i sängköpets tid

 En säng är en möbel. Det är väldigt sällan jag köper möbler och det är än mer sällan ett sängköp står på agendan. Men - nu har det hänt. Jag får skylla på den förestående flytten, annars hade mina gamla trotjänare till säng fått tjäna flera år till. För en trotjänare är den, en Solebo inköpt på gamla OBS interiör anno 2000. Inte dyr var den heller. Några få tusenlappar kostade den. När jag idag slutbetalade min nya säng berättade försäljaren att han jobbade på OBS interiör, så det är fullt möjligt att det var han som sålde Solebosängen till mig. Både försäljaren och jag är rörande överens om att att Solebo var en säng av mycket hög kvalitet för sitt pris.

Men - nu har jag köpt en ny säng. En väldigt dyr Tempursäng. Nu hoppas jag verkligen att den nya dyra sängen ska göra sin köpare tillfredsställd under helst hela mitt kommande liv. Om jag nu har haft Solebon i 22 år tar jag bara förgivet att Tempuren ska ska gör mig nöjd den kommande 22 åren, mångfaldigt dyrare som den är. Då är jag om jag lever 84 år. 

Men - det känns inte rätt i hjärtat att bara kassera en säng som fortfarande fungerar. Så nu hoppas jag verkligen att någon vill ha den. Inte en krona vill jag ha. Den är gratis mot avhämtning.

Att kasta min gamla Solebo i en av Återvinningens container skulle vara en mardröm. Hoppas jag slipper uppleva den...



Inga kommentarer: