söndag 19 december 2021

Tankar och livsfragment 19 december 2021 - det lackar mot jul

 Idag är det fjärde advent och fem dagar kvar till julafton. Idag är dessutom två dagar till årets mörkaste dag - midvintersolståndet. Det märks verkligen. Är det inte en klar dag då känns det som att jag lever i mörker hela tiden. Det är inte riktigt sant, men nästan.

Säkert är det ett av skälen till att jag tycker att denna tid på året är lite extra krävande. Jag aldrig har varit den som gjort stora vågen av julen.

Jag är ingen julig människa och kommer aldrig att bli det. Läste i veckan om en studie där man tittat på varför så många får hjärtinfarkt och stroke under julen. Resultatet var inte det som säkert många av oss trodde. Det är inte den rikhaltiga julmaten och de alltför många snapsarna därtill som i första hand utsläcker livet för vissa - utan det är främst för den höga stressnivån julen tycks skapa.

Att julen bygger orealistiska krav och förväntningar är ju inget nytt, men studien var ändå en överraskning även för mig. Själv ser jag det närmast som ett utslag för vårt fjättrande vid det materiella som får sina värsta uttryck i julhandeln. Den är osund för miljö, klimat och således även för oss människor. Det räcker att gå en stund genom staden för att känna av hetsen.

En kanske 4 årig ficka med sin mamma gav det gestalt igår. Mamman kom med raska steg längs med Storgatan med två välfyllda påsar i händerna då flickan frågar - "vad ska vi nu köpa, mamma?"

Det är tur att den jag älskar har ungefär samma inställning till julen som jag. Därför tror jag att det kommer att bli en riktigt god jul. Med detta sagt önskar jag er alla en skön och stressfri jul!



3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

God jul.

Den blir vad man gör den till.
Alltså lugn.

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan sa...

God jul Bert!

De har sina förtjänster att bli äldre...då är det lättare att hålla distans till tokerierna...