lördag 11 september 2021

Tankar och livsfragment 11 september 2021 - Arjeplog, samhället som lever

 Det skrivs mycket om stadskärnor som tappar allt fler av sina butiker. En gång i tiden var det fullt av småbutiker, sedan byggdes gallerior där småbutiker konkurrerades ut av större kedjor. Därefter byggdes stora köpcentra utanför staden, oftast med samma kedjor som tagit över i städerna. Ofta fick en mindre butik i kedjan vara kvar i galleriorna i staden, men inte alltid. På senare tid börjar även stadens gallerior föra en allt mer tynande tillvaro då många av kedjornas butiker har slagit igen. Köpeshandeln sker allt mer på nätet. Återstår att se hur länge de större köpcentra utanför staden klarar sig.

Det är en av dessa samhällsförändringar, eller jag skulle snarare vilja säga samhällsförsämringar som sker i vår tid. Jag är ganska säker på att vi innerst inne mår bra av ett levande centrum där vi möts och språkas, Vi är sociala och livet blir så mycket fattigare när olika sociala sammanhang försvinner, även så bara för inköpet av en tröja.

Det verkar vara de mindre städerna som har det tuffast. Storstäderna klarar sig alltid. Mindre samhällen långt ifrån de större centralorterna kanske också klarar sig bättre.

När jag är i min stuga gör jag mina inköp i Arjeplog. Arjeplog är till ytan en av Sveriges största kommuner men till antalet innevånare en av de minsta. Här finns ICA och finns Konsum (eller COOP som det visst heter numera). Här finns också ett antal butiker som så länge jag minns alltid har funnits. Martins Möbler är rörig och charmig som den alltid har varit och Granns järnhandel (numera ingående i Järnia) har nästan allt man kan önska sig inom just järn, färg och fritid. Här står ofta gubbarna och pratar med personalen länge och väl och som kund får man inte ha bråttom.

Det kanske är just det som är det samhållande kittet i det lilla samhället Arjeplog. De flesta verkar i någon mening känna varandra. Man pratar och hejar på varandra. I en större ort blir allt mer anonymt. Det är långt till kusten så jag skulle tro att man värnar om den service och de butiker som finns.

I näthandelns tid finns det liv i lilla Arjeplogs centrum - lite hoppfullt trots allt.



Inga kommentarer: