onsdag 14 augusti 2024

Tankar och livsfragment 14 augusti 2024 - en tur in till staden

 

En vänlig augustisol smeker min kind i den lätta motvinden på cykeln in till staden. Det mitten av augusti och det märks. Det är lugnt inne i centrum och uteserveringarna gapar ganska tomma. Jag ser ett par ryggsäcksturister men annars tycks även turisterna vara få.

De flesta har börjat jobba och kan inte som pensionären Johan flanera i lugn takt utan någon som helst hets.

Jag sätter mig på ett litet sommarcafé med en en kopp kaffe och en chokladboll. Här sitter några andra pensionärer som är äldre än mig. De tycks glada trots det klassiska samtalet kring sjukdomar och allehanda krämpor.

Jag låter tankarna komma och gå. Jag inser hur priviligierad jag är. Jag äger min tid, är nära nog fri att göra det jag vill och lever på en ovanligt fredlig plats i vår annars allt mer ofredliga värld.

Till helgen blir det stugliv i min särbos stuga och nästa vecka åker jag för en tid till min egen stuga i lappmarken.

Jag behöver bara ta upp min mobiltelefon och läsa det senaste nyhetsflödet för att inse hur bräcklig hela min och allas vår tillvaro är.

Jag lägger ifrån mig mobilen och fortsätter min promenad mot älven och Norra hamn. Friden fyller åter mitt sinne i eftermiddagssolen. Friden är ingen konstant, men jag behöver unna mig den för att hantera orosmolnen. Frågan är nog inte om utan när de kommer...


Inga kommentarer: