tisdag 20 februari 2024

Tankar och livsfragment 20 februari 2024 - Om tågresor och okända platser

 

För en tid sedan åkte jag tåg till och från den stora staden i söder. Ska man resa längs vårt avlånga land så ska det naturligtvis göras med tåg. Det i särklass det klimatsmartaste sättet att resa och oftast även det trevligaste. Som pensionär behöver jag dessutom inte bry mig om alla förseningar. Tid finns det gott om.

Åker du bil ska blicken vara riktad mot vägen och flyger du så ser du kanske landskapet från ovan om inte sikten skyms av moln. Som tågresenär har du gott om tid att se det skiftande landskapet. Då och då stannar tåget för ett möte och då kanske du möts av en plats du aldrig sett eller hört talas om tidigare.

Lidlund med sin lilla tegelbyggnad någonstans mellan Bastuträsk och Jörn var just en sådan plats. Den lilla tegelbyggnaden bredvid spåret såg att vara utkastad någonstans i intet. Jag kunde se en granskog bakom byggnaden  och ett typiskt kalhygge framför densamma.

Eter lite googlande får jag veta att Lidlund är lite mer än det synes vara. Några hundra meter bort finns ett par byggnader uppförda på 1930-talet. I en av dessa byggnader finns det en person skriven.

Den lilla världen kring Lidlund växte en smula och den kanske fortsätter att växa om jag forskar lite mer. Jag undrar just varför Lidlund har fått sitt namn? 

Tågresor kan ge nya upptäckter, om än av det lilla formatet, som ingen annan resform ger. Se, stanna upp och ta in sådant du aldrig sett eller tänkt på tidigare. Att kanelbullen och kaffet var billigt och personalen trevlig var givetvis ett annat plus...

Inga kommentarer: