måndag 19 juni 2023

Tankar och livsfragment 19 juni 2023 - Om en lång väntan på fast internetuppkoppling till stugan

 

Varning för gnälligt inlägg!

År 2017 tecknade jag mig för fiber genom ett Teliaföretag. Sedan dess har det hänt, eller snarare inte hänt så mycket.

Det var en lång startsträcka innan jobbet kunde komma igång med konkurser och o dyl, men för två år sedan skulle då äntligen arbetet till mina stuga göras klart. 

Ungefär denna tid, för två år sedan, sattes denna dosa upp på ytterväggen. Under hösten gjordes grävningarna och senare samma höst hade de flesta fastigheter fått sin anslutning, dock inte jag och min syster vid en näraliggande fastighet, men det skulle ordnas följande sommar.

Sommaren kom och min syster fick sin uppkoppling. Där var det bara en installationsmiss. För mig var det värre. Här hade tydligen något gått snett med inskjutningen av fibern, oklart vad.

Därefter tog ett ändlöst arbete vid att få klarhet i vilken underleverantör som skulle göra jobbet. Jag hade under sensommaren och hösten åtskilliga kontakter med Telia för att få klarhet. Till slut fick jag prata med en person som lämnade ut företagets uppgifter och som lovade att trycka på. Skötte inte under entreprenören sitt åtagande skulle de utfärda vite. Då var det oktober 2022.

Jag pratade med byggledaren vid Eltel i Luleå som skulle göra jobbet. Han var skicklig på att ursäkta sig så jag försökte vara vänlig och samarbetsvillig. Jag var ju inte i behov av någon uppkoppling i stugan under vintern och han lovade att jobbet skulle göras så fort tjälen gått ur jorden, senast i början av juni.

Vinter och vår gick. I maj var jag i kontakt med byggledaren. Jag förmedlade att jag skulle vara i stugan i början av juni. Det skulle inte vara några problem, nog ska vi ordna ditt bredband, lovade han.

Som de lätt luttrade skeptikern jag är var jag inte så säker på det. Mycket riktigt. När jag ringde igen i början av juni fick jag höra att tjälen har inte gått och nu kunde de inte utlovas något datum. Ljug för hela slanten då de skulle komma med en liten grävare på ett djup som var garanterat  tjälfritt. De skulle återkomma veckan därpå.

Veckan gick och det blev fredag. Jag ringde ett antal gånger, men fick inget svar. Messade. De skulle ringa upp, men ringde aldrig upp. Följande måndag försökte jag igen.

Jag var nära ett ge upp och när jag då åter ringde Telia (de hade i höstens korrespondens lovat följa upp mitt ärende) Då gick säkringen... Den jag fick prata med vill inte kännas vid detta med påtryckning och vite. Hon sa att de skulle kontakta entreprenören, men inte när och hur. När min säkring gick valde hon att avsluta samtalet med önskan om en trevlig dag!

I detta läge var det lätt att bli rättshaverist för mindre. 

När mina tankar var som mörkast av hur man blir behandlad som kund, då ringer byggledaren vid Eltel upp. Han var naturligtvis inte ansvarig för just detta projekt längre, men sa att den som skulle var ansvarig för jobbet skulle ringa mig. Byggledaren kände nog av mitt kokande inre, trots ett behärskat lugn. Det dröjde inte många minuter innan den nyansvarige ringde. Han kunde inte lova datum, men jobbet skulle göras direkt efter midsommar.

Fortsättning följer. Dagen efter midsommarhelgen kommer jag att ringa igen. Från Telia har jag fått veta att arbetet beräknas vara klart vid årsskiftet. Den som lever  får se. Vid årsskiftet ligger tjälen djup igen.

Till dags dato har jag suttit otaliga timmar i telefon och telefonkö. Dessutom är min stugväg devis förstörd efter grävningarna. Det kommer nog kosta mer att åtgärda än fiberanslutningen...



Inga kommentarer: