fredag 21 april 2023

Tankar och livsfragment 21 april 2023 - första skådningen

 

Idag var det dags för årets första skådning av fågel. Jag säger inte fågelskådning. Det känns mer professionellt och fokuserat än min skådning utan modern tubkikare med enda mål att komma ut i det fria för att lyssna och se.

Första skådningen sker som sig bör vid Gräsörenbron, en klassisk tidig skådarplats med öppet vatten. Platsen är en liten inklämd pärla mellan det gammeldags moderna fossildrivna stålverket en bit bort på andra sidan bron och det fossiloberoende som som står i tur att byggas på hitsidan av samma bro.

Fåglar bryr sig inte så mycket om industriell aktivitet så länge det finns en biotop som passar dem. Just Gräsören erbjuder en bra rastplats för de som ska flytta vidare och de som väljer att häcka här.

Det har varit en strålande dag och riktigt varmt vid den plats jag hittade nära vattnet. Just rastplatsen är mycket central för en skådare och betraktare som jag för att kunna njuta ordentligt.

Kanske var vädret för vackert. Lite fuktigare gråväder brukar enligt min erfarenhet ge bättre skådningsutdelning. Jag skulle nog betrakta mina observationer  som lite skrala. Jag observerade ett antal gäss, skratt och fiskmås, ett par krickor och sjungande bofinkar i skogen bakom mig. Till slut hörde jag storspoven - en av vårens fina budbärare.

Men jag blev trots lite klen utdelning inte besviken. Jag var bara här för att skåda och känna en doft av våren. På själva bron fanns ju de riktiga fågelskådarna. De kunde ju berätta om allt jag hade missat...


Inga kommentarer: