onsdag 12 augusti 2020

Rapatjärnarnas revel



 Om du är regelbunden läsare av min blogg så vet du att jag gillar att vandra. Så här i sommartid blir det ofta upp på närbelägna toppar i relativ närhet från min stuga.

Nyligen gjorde jag en annan typ vandring. Rapatjärnarna utanför Arjeplog är mest kända för sina rester av forntida boplatser, vissa av dem daterade till ca 4000 år tillbaka i tiden. Bara att besöka dessa platser tillsammans med en underbar natur är en upplevelse i sig.

Från Rapatjärnarna går det en ca 5 km lång stig rakt ut i Hornavan, eller snarare en lång revel som bär dig ut långt ut i sjön. Hornavan är kanske mest känd för sitt stora djup, men här i sin södra ända är den grundare med en mängd öar av varierande storlek. Reveln söker sig ut mellan dessa öar.

Dagen är som gjord för en låglandsvandring, sol, knappt 20 c i luften och en svalkande vind från vattnet. Visserligen följer jag vattnet, men bitvis är det ganska kuperat då jag går över flera åsryggar på min vandring mot revelns spets.

Reveln varierar i bredd. Bitvis är skogen ganska tät, men i de smalare partierna är tallarna kuvade av vinden och det känns som jag skulle vara i skärgården, om de det inte vore för de omgivande lågfjällen.



Målet med denna vandring är verkligen vandringen i sig. Stigen slutar i intet, d v s i Hornavans vatten. Här sätter jag mig på en gammal stock med kaffet, smörgåsen, ägget och ett par chokladgifflar. Det är stort att få uppleva detta och det är lätt att förstå att de första människorna valde dessa omgivningar under flera tusentals år för sina liv och uppehälle...


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Ser fint ut. Och lättvandrat?

Johan sa...

Mestadels mycket lättvandrat. Upp och ner efter åsryggarna emellanåt och lite sten och rötter...men lite motstånd ska det ju vara...