fredag 28 juli 2023

Tankar och livsfragment 28 juli 2023 - Det långa livets träd

 

Idag gjorde jag den igen, vandringen  upp på Lill-Gaika med den gamla skogen och den fina utsikten. Till skillnad mot förr tog jag min nyinköpta mountainbike till foten av berget och gjorde en rundvandring upp och ner från toppen.

Dagen var stilla och ganska varm. Hotande moln gav varsel om regn, men jag förblev torrskodd. Det har varit i torr sommar här i västra Lappland och den grunda tjärnen mellan bergen var helt torrlagd.

På och strax nedanför toppen finns den mycket gamla skogen. En skog som skogsbolagens skördare aldrig kommer åt. Här går det att få en känsla hur markerna en gång såg ut.

Bland alla gamla tallar är det speciellt en av dem jag ofta återkommer till. Den har sett lika ute så länge jag kan minnas och är väldigt gammal. Säkert började trädet sitt långa liv långt innan denna trakt fick fast befolkning.

Detta gamla träd lever i en ordlös stillhet. Trädet kommer att överleva mig och kanske ytterligare någon generation. En förebild för ett hållbart liv.

En bit från trädet finns platsen där jag ska få min slutliga vila. Då har allt i mig förflyktigats, men det kommer länge finnas något som vakar över platsen. Trädet som inte kräver något. Finns där utan åthävor för sin egen skull...

Inga kommentarer: