måndag 4 oktober 2021

Tankar och livsfragment 4 oktober 2021 - måndagsvandring i regnet

 Vandring är för mig ett sunt berusningsmedel. Hur än mitt kropp och psyke mår så är alltid välmåendet större efter min tur.

Idag är det måndag och min lediga dag. Jag visste redan igår att dagen skulle erbjuda regn och blåst - så jag var förberedd. Jag råkar också vara den där typen av person som gillar att planera och att ha framförhållning. Överraskningar och speciellt mindre roliga sådana är liksom inte min grej. 

Planeraren i mig hade därför med vissheten om regn att det skulle bli en liten vandring - oavsett väder. Det gällde bara att hitta en tur som kunde erbjuda vindskydd till kaffet - ett måste för varje tur i naturen tillsammans med smörgås och något sött därtill.

En välordnad rundslinga vid och bakom Hertöträsk blev mitt val. Här finns gott om vindskydd och en dag som denna helt tomt på människor.

Det blev en fin liten tur. I skogen märkte jag inte mycket av regnet och blåsten i mitt regnställ. Vid Hertsöträsk fick jag känna på väderleken desto mer med regnet i sidled och kulingstyrka i vinden. Vindskyddet gjorde för dagen verkligen rätt för sitt namn. Desto godare kändes kaffe, smörgås och madelkubben när jag kurade ihop mig i ett torrt hörn av vindskyddet. Känslan av det där välmåendet spred sig i kroppen.

En sak är säker - mina måndagsvandringar fortsätter - oavsett väder. Så väl livet, naturen och vädret har olika ansikten och allt bär på sin skönhet, så länge jag ser och söker...




Inga kommentarer: