tisdag 27 april 2021

Tankar och livsfragment 27 april 2021 - glädje och bedrövelse

Jag gör den återkommande promenaden längs efter strandpromenaden efter en ganska lyckad dag bakom skärmen. Våren går framåt i normal norrbottnisk takt och det öppna vattnet vidgat sig vid Bergnäsbron. Vid iskanten sitter några storskrakar och hoppas på mer.

Jag har hållit en digital utbildning i dagarna 2 tillsammans med en kollega. Det har varit så trevligt det kan bli bakom skärmen. Det är alltid positivt att få uppskattning och jag blir glad över så mycket tankar och kreativitet som kan skapas när man tuttar ihop yrkesgrupper från vitt skilda professioner.

Igår kom istället bedrövelsen över mig. Ännu en gång handlar det om skogen och skövlingen av den. Den här gången blir jag extra berörd när det delvis handlar om skogen i mina vandringsmarker i stugan nedan Arjeplog. Det är Maskuare  jämte kringliggande samebyar som försöker  få uppmärksamhet för nya planerade avverkningar i naturskog. Här pratar vi om ett område som så många andra är hårt märkt av skogsbogens framfart.

Jag fäster blicken på Sveaskogs strategiska avverkningsplan och finner att det lilla som återstår av naturskogen mellan Gaikabergen nu står på tur. Det är en fin gammal granskog där björnen har sitt ide och vadarna häckar i en liten tjärn. Det är inte många hektar, men den har fått stå kvar sedan bolagets skövling under 70 och 80-talen och där mycket lite planerad skog har fått fäste trots flera försök. Det lilla som är kvar är en fin liten livlina för naturen. 

Det bränner naturligtvis lite extra när det berör mina vandringstråk. Men jag förstår samtidigt att det som sker här också sker på så många andra ställen. Allt tal om naturvårdshänsyn och biologisk mångfald ekar oerhört falskt i min öron.

Det är lätt att känna uppgivenhet. Politiken sviker och den stora allmänheten verkar vara helt ovetande om vad som sker.

Kanske jag likt aktivisterna som försöker stoppa en avverkning i renbetesland i Överkalix kommun får klättra upp i en gran när skördaren är på väg. Jag kommer att kunna stoppa skövlingen ett tag....det finns inte många poliser i Sveriges mest glest befolkade kommun.



2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Svensk skogs-/miljöpolitik står ut i världen. På ett negativt sätt!
Jag skäms.

Johan sa...

Om det är någon tröst så är du inte ensam att skämmas över den uppenbara flatheten och politiska oviljan...