söndag 5 januari 2020

Om att förädla sitt stoiska jag



 I en tid där människan lever som hon vore evig, men just hennes levnadssätt i allt snabbare takt leder henne mot avgrundens rand, är det hög tid att fundera över våra liv och levnadssätt. Som den humanist och miljövän jag försöker vara, är tankarna hur vi måste leva annorlunda nästan ständigt närvarande.

Att utveckla sitt stoiska jag i tanke och handling är en väg som både är sympatisk och eftersträvansvärd. Lyckoprofeterna och de positiva tänkarnas tid är förbi då det enfaldiga lyckoruset och eviga kicksökandet bara förvärrar människans och Jordens problem. För stoikerna ser utmaningen att hantera de prövningar som kommer, oavsett om vad vi tycker om dem. Olika prövningar hjälper oss att utveckla vår karaktär. Däremot kan just materiellt överflöd vara det som står i vägen. Överflödet gör att vi alltid prioriterar njutningar och väljer den bekväma och enkla vägen.

Viktiga mantra för stoikern är rättvisa, måttfullhet, mod och visdom. Ett stoiskt förhållningssätt vänder sig bort från ägandet och begäret. Verklig rikedom är att kunna bortse från ägodelar och begränsa sina begär.

När jag blickar ut över vår värld är det lätt att förstå att ett mer stoiskt förhållningssätt till livet är mer eftersträvansvärt än någonsin. Som det ser ut idag missbrukar vi vårt överflöd och den komfort vi omger den med på värsta tänkbara vis.

På nyårsafton gjorde jag mitt första riktiga vinterbad i en uppsågad isvak. Att frivilligt vinterbada är om än ett litet sätt att utmana sin komfortzon. Forskningen har visat att vårt immunförsvar försvagas om vi inte regelbundet utsätter oss för prövningar som kyla.

Jag som bor i en relativt kall del av världen räds inte kylan...utan räds så mycket mer över det allt varmare klimat som människan i snabb takt skapar och som det är betydligt svårare även för en stoiker att skydda sig emot.

Vinterbadet då? Det var betydligt enklare än vad jag hade tänkt mig. Det handlar mest om din mentala inställning till det kalla. Naturligtvis uppfriskande med en påfallande eufori efteråt. En eufori som jag tror att även en stoiker om inte acceptera, men ändå förstå.

Inga kommentarer: