måndag 5 januari 2015

Vår tids tidsstudieman
















Idag har jag varit på gymmet. En man som jag som har passerat femtio måste ju tänka på hälsan, då behöver kroppen lite vård och omtanke.

Gymmet liksom de flesta andra platser där människor finns påverkas av tidens trender och ibland förunderliga nycker. Den senaste inneprylen på gymmet är pulsmätaren. Den är snart var mans (och kvinnas) egendom. Jag antar att meningen med denna tingest är att den ska vara en hjälp att förhöja resultaten.

Vi människor tycks ha svårt för friheten och gilla att vara jagade. I gammal tid fanns det tidsstudiemän som hade till uppgift att kontrollera vad du presterade på arbetet. Antagligen var orsaken att det antogs att om vi inte var kontrollerade så skulle vi inte göra någonting. Nu är tidsstudiemännen borta, men istället lever vi i en jagad tid där krav och synen på prestation delvis är av annat slag.

Att vara fri är att leva bortom kontroll och hets...det är åtminstone min min syn på frihet och omsorg om jaget. Därför kan det tyckas märkligt i en tid av uppdrivet tempo att vi väljer att jaga oss även på fritiden.

Men...vi människor är märkliga. För egen del fortsätter jag att träna utan pulsklocka. Behöver jag känna mer glädje och motivation i träningen kan jag alltid byta gym.

Inga kommentarer: