fredag 24 oktober 2008

Jaktkojan



Ett tecken i tiden är jaktkojan. Jaktkojor har det funnits sedan lång tid tillbaka, men vid mina vandringar i skogen kan jag konstatera att de med åren blir fler och allt mer påkostade.

Kanske den moderne mannen söker sig tillbaka till naturen i en ny tappning? Jag tror mer att det här är män som efter ha byggt om huset och sommarstugan ett antal gånger nu kanaliserar sin rastlösa energi på ett nytt byggprojekt i skogen. Det kanske är tur att männen har sina byggprojekt. Frun slipper bli slagen och fyllorna blir färre när mannen får utlopp för sina känslor på detta sätt.

Jag kan förundras över dessa påkostade ”minivillor” i naturen som även mitt under jaktsäsongen stor tomma. Kojan nedanför Kvavaträskberget är en typisk sådan koja. Den tidigare upptrampade stigen har nästan försvunnit och vegetationen smyger sig allt närmare. Inne en den upplåsta kojan finns alltjämt en väggalmanacka från 2003. Jag undrar om någon har varit här sedan dess? Kanske byggherren har hittat en ny plats ett bygga på. Kvar står i alla fall kojan med goda övernattningsmöjligheter om någon mot förmodan hittar hit.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: