fredag 19 juli 2024

Tankar och livsfragment 19 juli 2024 - det övergivna hyreshuset

 

Det finns en liten ort i sydöstra Finland som heter Punkaharju. Här finns en livsmedelsbutik, en hämtpizzeria och en sliten pub. Sedan fanns inte så mycket annat som väckte uppmärksamhet bortsett från några sedan länge övergivna hyreshus.

Jag vet inte varför just dessa hyreshus har lämnats till sitt öde. Särskilt gamla var de inte. Hela orten upplevdes lite på reträtt, så där ligger säkert en del av förklaringen.

Övergivna hus laddar ofta en sorts spänning hos mig. I avfolkningsbygder är det vanligt med övergivna hus, men trots allt mer sällan hela hyreslängor.

De övergivna husen ger mig en lätt dystopisk känsla som känns typisk för vår tid. Kanske i detta fall med den relativa närheten till Ryssland förstärker känslan. Huset skulle ju kunnat ha övergivits när människor är på flykt.

Risken för ett krig med kärnvapen har åter ökat. Så här kanske det kommer att se ut efter ett antal år då vi alla är döda och naturen åter tar tillbaka. 

Det övergivna huset ger mig även tankar om klimatförändringarna. I en inte allt för avlägsen framtid kommer troligen människor tvingas lämna hus och hem då klimatet inte längre gör mänskligt liv möjligt. Även då tar den natur som är mer tålig än vi över.

Det finns ännu mycket vackert i år värld. Några övergivna hyreshus påminner mig om människans utsatthet. Vi lever i en kompromisslös tid. Utan dialog och kompromisser visar historien oss att det går illa. Hur vi ska hitta dit är en av vår tids viktigaste ödesfrågor...

Inga kommentarer: