lördag 8 juni 2019

Stilla stugliv



 Livet i min stuga är ofta inte behäftat med krav och måsten utan mest småpyssel av skilda slag som ramar in dagen. Så här i gränslandet mot sommar finns några måsten. Det ska krattas klart på tomten och sommarvattnet ska köras igång. När jag har gjort detta och kollat att egendomen tycks vara i ordning kan jag återgå till mitt stillsamma liv.

Denna långhelg blir ovanligt stillsam med många timmar under parasollet med boken. Dagarna  är varma och luftfuktigheten hög. Det drar ner lite på upptäckarlusten i kända omgivningar. Både kropp och själ vill ha sitt för att kaffet under parasollet ska smaka riktigt bra. Därför gör jag ett par tidiga vandringar innan värmen blir övermäktig.



Hemfjället Välmbapouda är en trogen kompis. Det blir årets första riktiga toppbestigning som förhoppningsvis kommer att följas av fler. Över skog och myr är grönskan i grossess och ska jag tro på hjortronblomningen så blir det mycket av vårt välsmakande bär i år. Vaknat har även myggen. Väljer att att inte förbanna dem, då alla insekter har sin givna plats i naturen och är en del av det kretslopp vi alla är beroende av.

Men sittningarna i solen och under parasollet är navet under denna helg jämte bastun, grillen och den goda maten. Livet i all sin anspråkslöshet, det behöver inte vara mer...


Inga kommentarer: