tisdag 1 december 2020

Vädret och vådan att normalisera det onormala

 Lika mycket som jag älskar naturen i all dess mångfald har jag alltid varit synnerligen intresserad av vädret och alla dess uttryck. På något sätt hänger det ihop - omsorgen av vår naturmiljö och vårt klimat är ju två sidor av samma mynt. Vi alla är ju beroende naturens kretslopp och ett drägligt klimat för vår överlevnad.

Som många av oss vet går det inte så bra för människan att vårda den livsgivande gren hon sitter på. Den biologiska mångfalden utsätts för ideliga hot och uppenbar skövling och koldioxidhalten (som ger den globala uppvärmningen) ökar till nya rekordnivåer år efter år.

Lever vi alltför mycket i nuet glömmer vi lätt bort det klimat och väder som än gång var. De som växer upp i dag vet snart inte var en riktig norrbottnisk vinter kan vara.

Årets november har varit 5-6 grader varmare än normalt vid norrbottenskusten. I delar av inlandet har överskotten varit ännu större. Vid flera tillfällen när jag läst och hört SMHI:s rapportering på senare tid har de berättat att vi nu har för årstiden kall luft över landet. Som en vän av klimatordning reagerar jag. Går jag in och tittar på SMHI:s statistik för november finns det ingen dag i slutet av november som har varit kall, d v s haft ett dagligt temperaturunderskott här vid Norrbottenskusten. För övrigt har alla dagar i november här i kustlandet haft temperaturöverskott - något som i sig borde vara unikt. 

En annan allvarlig sak är att SMHI ska uppdatera sina referensperioder där de jämför temperatur vart tionde år. Tidigare har vi haft perioden 1960-1990 som referens - en tid då den globala uppvärmningen inte slagit igenom märkbart.

Med andra ord bidrar SMHI att normalisera det som egentligen är onormalt - kalla temperaturöverskott för kyla och jämföra vädernormaliteten i närtid, d v s där den globala uppvärmningen redan slagit igenom.

Blickade på morgonen ut från min balkong - isen ligger sedan en vecka men nattens regn hade suddat ut de flesta spår av den lilla snö vi haft. SMHI sa åter att vi skulle få en kall dag - nu på kvällen är den några grader under noll, men knappast kall med norrbottniska mått...



5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Helt rätt. Jag har noterat och reagerat över SMHI:s språkglidning på samma sätt som du.

Johan sa...

Egentligen är det ju väldigt konstigt att en verksamhet som ska vila på vetenskaplig grund är så släpphänt i sitt språkliga tilltal...

Bert Bodin sa...

Där har du också helt rätt.

Johan sa...

Kvällens kommentar i Aktuellt då meteorologen pratade om kalluften i norr gör att jag fått nog...ska ställa en fråga om deras klimatanpassade språk på mailen...få se vilket svar jag får...

Bert Bodin sa...

Intressant. Ser fram emot din rapport.